last magazine imagelast magazine image
Внимание! Вы используете устаревшую версию браузера.
Для корректного отображения сайта настоятельно рекомендуем Вам установить более современную версию одного из браузеров, представленных справа. Это бесплатно и займет всего несколько минут.
 
Главная Список экспертов Реформи на митниці: від єдиного органу до аутсорсу

Реформи на митниці: від єдиного органу до аутсорсу

Періодичні «хрестові походи» у медіа високопосадовців проти контрабанди, проведення експериментів, які не узгоджуються із законодавством, та перманентні ідеї реформ митниці чомусь не отримають бажаного для країни результату. Тіньові схеми існують при будь-якій владі і з плином часу лише вдосконалюються. Чому так виходить?

В чинному Митному кодексі України відсутнє самостійне поняття «орган митних зборів» чи подібне. Натомість, ст. 544 передбачено, що призначенням органів доходів і зборів є створення сприятливих умов для розвитку зовнішньоекономічної діяльності, забезпечення безпеки суспільства, захист митних інтересів України. У ст. 545 митниця згадується як «митний орган який у зоні своєї діяльності забезпечує виконання завдань, покладених на органи доходів і зборів». Отже, по суті зараз у законі немає різниці між органом доходів і зборів та митним органом, що призводить до розмивання їхніх функцій та дозволяє маніпулювати цим.

Про невтішні результати роботи митниці можна казати, спираючись на те, що за 2017 рік держава не отримала через процвітання контрабанди доходу в бюджет приблизно на суму понад 100 млрд гривень.

Постійне реформування митниці, у тому числі намагання створити єдиний митний орган - Міжрегіональну митницю, пропозиції передати її під контроль іноземним приватним компаніям (аутсорсинг) - це лише намагання напустити туману, оскільки навіть за словами самого ж Прем’єр-міністра України ті, хто допомагають покривати ту ж саму контрабанду і сприяють тінізації діяльності митниці - це посадові особи органів доходів і зборів та інших правоохоронних структур, а проведення вищезгаданих не змін не усуне цього, а скоріше лише спростить корупційні схеми.

Так, створення єдиною Міжрегіональної митниці навряд буде ефективним способом підвищення результативності її роботи. Скоріше, це дасть можливість повністю зосередити контроль над цією структурою в руках однієї особи (ставленика) чи групи осіб.

Щодо аутсорсингу, то ця ідея озвучувалася ще на початку 2016 року і передбачала, що для експерименту найбільш корумповані митниці передаватимуться в управління спеціалізованим іноземним компаніям. Зокрема, робили акцент на досвідченій британській компанії Сrown Agents, яка займається подібною діяльністю в інших державах, але чомусь цієї передачі не відбулося. Після галасу все забулося, а чергова реформа поглинулася іншими турботами. Цілком імовірно, що ідея аутсорсингового керування українськими митницями передбачала зовсім інші цілі, такі як передання митниць під контроль іноземним приватним компаніям (акцентується увага саме на приватних фірмах), які знаходяться у власності чи під керівництвом визначеного кола найбільш впливових осіб України.

Отже, можна зробити висновок, що постійні реформування митниці фактично мають наслідком розвал цієї структури. Згадаймо хоча б те, що зовсім нещодавно для боротьби з контрабандою Володимир Гройсман залучив до роботи на митниці органи Національної поліції (при цьому вони виконують функції, не передбачені і не врегульовані спеціальним законом), що свідчить про абсолютну слабкість української митниці. Нинішнім урядом ці зміни продовжуються під більш гучними гаслами, які лише посилюватимуться із наближенням передвиборчої кампанії.

Втім, час від часу з’являються і конструктивні ідеї. Так, Андрієм Антонищаком (БПП) та іншими народними депутатами у 2016 році було внесено законопроект № 3763 , який пропонує реформування митниці на основі відокремлення митного органу від ДФС, а його керівник присутній на засіданнях уряду, звітує та несе відповідальність за результат, самостійно призначає заступників і головних митників.

Вочевидь, покращити стан митниці може лише її повний «rehab», а не ті маніпуляції, які продовжують її руйнування і слугують лише для створення ілюзії діяльності і заклопотаності уряду перед українцями і світовою спільнотою.

Если Вы где-либо заметили ошибку, выделите ее и нажмитеCtrl+Enter, чтобы сообщить о ней редакции
Комментариев (0) Оставьте Ваш комментарий
Поля, отмеченные * - обязательные для заполнения.
Осталось 500 символов
Введите число, изображенное
на картинке: *
 
Что дает регистрация в Национальном юридическом каталоге?

Что дает регистрация в Национальном юридическом каталоге Украины?

  1. Возможность максимально ярко представить уникальность своей компании или себя;
  2. Собственную веб-страницу без дополнительных затрат на хостинг;
  3. Шанс заявить о себе или расширить свое присутствие в Интернет-пространстве;
  4. Возможность лаконично, четко и без лишних слов спозиционировать свои услуги;
  5. Инновационный инструмент коммуникации с Вашими потенциальными клиентами.
КАЛЕНДАРЬ ЮРИСТА
Опрос