Внимание! Вы используете устаревшую версию браузера.
Для корректного отображения сайта настоятельно рекомендуем Вам установить более современную версию одного из браузеров, представленных справа. Это бесплатно и займет всего несколько минут.
 
Главная Аналитика правоприменения Податковий кодекс: адміністрування податків і зборів по-новому

Податковий кодекс: адміністрування податків і зборів по-новому

Аналитика правоприменения
  05.07.2010  1 комментарий
Стислий аналіз наслідків прийняття Податкового кодексу для платників: прав менше, контролю більше

17 червня 2010 року прийнято в першому читанні проект Податкового кодексу України, зареєстрований за № 6509.

Положення ІІ Розділу "Адміністрування податків, зборів (обов'язкових платежів)" проекту Податкового кодексу України з юридично-технічної точки зору більш детально відпрацьовані. При цьому загалом слід відзначити направленість норм на посилення контрольних та фіскальних функцій контролюючих органів, жорсткість процедур адміністрування податків.

Проектом запропонована дворівнева система адміністративного (апеляційного) оскарження рішень контролюючих органів, замість діючої трирівневої. Така зміна сприятиме скороченню строків адміністративного оскарження рішень контролюючих органів.

Але при цьому, при існуючій можливості оскаржити рішення контролюючого органу у випадку незгоди (можливо, помилки контролюючого органу) платник податків не звільняється від обов'язку сплатити нараховане грошове зобов'язання. Таке оскарження не зупиняє застосування права податкової застави.

Навіть при помилковій позиції податківців платник податків залишається зобов'язаним сплатити нараховане податкове зобов'язання

Щодо виправлення помилок

Наявність зазначених положень у проекті Податкового кодексу України значно звужує права платника податків, бо навіть при невірній (помилковій) позиції контролюючого органу платник податків залишається зобов'язаним сплатити нараховане податкове зобов'язання.

Також положеннями проекту Податкового кодексу України значно звужені права платника податків порівняно з існуючою системою виправлення самостійно виявлених помилок у раніше поданій платником податків декларації:

- по-перше, ліквідована можливість виправлення помилки у поточному періоді;

- по-друге, виправлення помилки є обов'язком, а не правом платника податків;

- по-третє, при виправленні помилки, що призвела до заниження податкового зобов'язання, платник податків зобов'язаний сплатити суму заниженого податкового зобов'язання, штраф і пеню за весь період заниження такого податкового зобов'язання.

Встановлення додаткових санкцій в порівнянні з діючим законодавством у випадку самостійного виправлення помилок є невиправданим погіршенням прав платників податків.

При цьому, платник податків не має права виправити помилку, що призвела до завищення податкового зобов'язання декларації, поданої за період, який на дату виправлення перевіряється або вже перевірений.

Закріплення зазначених положень на законодавчому рівні може призвести до зловживань з боку контролюючих органів. Виправлення помилок повинно бути дозволено як в сторону збільшення податкових зобов'язань, так і в сторону їх зменшення. Крім того, несправедливим є позбавлення платника податків права щодо виправлення помилок за період, що перевірявся контролюючим органом, у випадку невиявлення таких помилок самим контролюючим органом.

Щодо перевірок платників податків контролюючими органами.

Формально збільшений строк проведення перевірок загалом до 30 робочих днів, а для малого бізнесу - до 20 днів; продовжити перевірку можливо загалом до 60 днів робочих днів, а для малого бізнесу до 10 робочих днів.

Перевірка фактично може тягнутися більше чотирьох місяців

Але при цьому у контролюючого органу існує можливість призупинення перевірок на загальний термін, що не перевищує 30 робочих днів, а для ВПП - 60 робочих днів.

Отже, загалом перевірка фактично може тягнутися більше чотирьох місяців.

Щодо інформаційно-аналітичного забезпечення податківців та обліку платників

Запропоновано створення інформаційно-аналітичного забезпечення органів державної податкової служби як цілісної системи, спрямованої на загальний аналіз результатів господарської діяльності платників податків.

Передбачається визначення джерел надходження інформації до органів державної податкової служби, перелік такої інформації та періодичність її надання іншими органами державної влади і місцевого самоврядування.

Передбачено створення системи обліку в розрізі платників податків, їх відокремлених підрозділів та матеріальних об'єктів оподаткування. Пропонується взяття на облік в органах державної податкової служби за місцезнаходженням юридичних осіб, відокремлених підрозділів юридичних осіб, місцем проживання фізичної особи (основне місце обліку), а також за місцем розташування (реєстрації) їх підрозділів, рухомого та нерухомого майна, об'єктів оподаткування або об'єктів, які пов'язані з оподаткуванням або через які провадиться діяльність (неосновне місце обліку).

Тобто, встановлюються додаткові обов'язки для платників податку. При цьому є незрозумілими обґрунтування необхідності подання заяви про взятті на облік, зокрема, при передачі майна в оренду.

Щодо інших прав учасників податкових відносин

Права податківців значно розширені

Загалом можна відмітити значне розширення прав органів державної податкової служби, в тому числі, надано:

а) право на обстеження житла громадян або іншого володіння фізичної особи, якщо воно зазначене в реєстраційних документах, як зареєстроване місцезнаходження платника податків або використовується таким платником для отримання доходів;

б) право опечатувати приміщення та технічні пристрої, які використовуються для зберігання основних фондів, ТМЦ, коштів, у разі відмови платника від проведення їх інвентаризації;

в) право звертатися до суду стосовно юридичних осіб та фізичних осіб - підприємців про винесення судового рішення щодо:

- припинення юридичних осіб або припинення підприємницької діяльності фізичних осіб - підприємців;

- відміни державної реєстрації припинення юридичних осіб або припинення підприємницької діяльності фізичних осіб - підприємців;

- скасування державної реєстрації змін до установчих документів;

- скасування рішення засновників (учасників) юридичної особи або уповноваженого ними органу про внесення змін до установчих документів юридичної особи або про визнання повністю або частково недійсними змін до установчих документів юридичної особи.

При цьому підстави для звернення до суду органів податкової служби з приводу зазначених рішень не визначені.

Положеннями проекту Податкового кодексу України фактично позбавлено платника податків такого права, як застосування правила "конфлікту інтересів" в процедурі проведення перевірок, адміністративного оскарження рішень контролюючих органів та судового розгляду податкових спорів, що є суттєвим погіршенням його прав в порівнянні з існуючими на теперішній час.

Крім того, таким підходом буде порушено принцип дотримання балансу інтересів платників та держави. Так, видання нормативних актів здійснюється державними органами. Тому, наявність в них норм, які допускають неоднозначне (множинне) трактування, є виною виключно таких органів. Адже правило "конфлікту інтересів" повинно застосовуватися на всіх стадіях правозастосування, в тому числі, при проведенні перевірок платників податків з питань дотримання податкового законодавства, при розгляді скарг платників податків в процедурі адміністративного оскарження рішень контролюючих органів та при розгляді судом податкових спорів.

Запитання щодо адміністрування податків і зборів по-новому можна поставити експертам під час інтернет-конференції "Администрирование налогов и сборов в свете нового Налогового кодекса"

Анастасия Солонинкина, ведущий налоговый консультант Консалтинговой группы "ПРУДЕНС"
Написать редактору
Facebook
Социальные сети
Если Вы где-либо заметили ошибку, выделите ее и нажмите Ctrl+Enter, чтобы сообщить о ней редакции
Комментариев (1) Оставьте Ваш комментарий
Поля, отмеченные * - обязательные для заполнения.
Осталось 500 символов
Введите число, изображенное
на картинке: *
 
Что дает регистрация в Национальном юридическом каталоге?

Что дает регистрация в Национальном юридическом каталоге Украины?

  1. Возможность максимально ярко представить уникальность своей компании или себя;
  2. Собственную веб-страницу без дополнительных затрат на хостинг;
  3. Шанс заявить о себе или расширить свое присутствие в Интернет-пространстве;
  4. Возможность лаконично, четко и без лишних слов спозиционировать свои услуги;
  5. Инновационный инструмент коммуникации с Вашими потенциальными клиентами.
САМОЕ ЧИТАЕМОЕ
КАЛЕНДАРЬ ЮРИСТА
Опрос