last magazine imagelast magazine image
Внимание! Вы используете устаревшую версию браузера.
Для корректного отображения сайта настоятельно рекомендуем Вам установить более современную версию одного из браузеров, представленных справа. Это бесплатно и займет всего несколько минут.
 
Главная Аналитика правоприменения Валютне регулювання: Закон vs Декрет

Валютне регулювання: Закон vs Декрет

09:00 24.07.18
Юрист проаналізувала Закон «Про валюту і валютні операції»
Аналитика правоприменения

21 червня 2018 року Верховна Рада України прийняла Закон України «Про валюту і валютні операції» (далі також - Закон). 4 липня 2018 року Закон було підписано Президентом України та 7 липня опубліковано на офіційному сайті Верховної Ради України. Закон вводиться в дію через 7 місяців з дня його опублікування, а отже починаючи з 07 лютого 2019 р. в Україні почне діяти новий порядок здійснення валютних операцій.

Новий Закон повністю замінить Декрет Кабінету Міністрів України «Про систему валютного регулювання і валютного контролю» від 19.02.93 р. (далі також - Декрет), оскільки його зміст передбачає суттєві зміни та доповнення, а саме:

1. Закон уперше визначає принципи валютного регулювання

Декрет не містив конкретного переліку принципів, а лише визначав, що «Національний банк України у сфері валютного регулювання здійснює валютну політику виходячи з принципів загальної економічної політики України». При цьому в Законі України «Про зовнішньоекономічну діяльність» закріплено лише загальні принципи, що стосуються суб'єктів господарської діяльності України та іноземних суб'єктів, зокрема: принцип суверенітету народу України у здійсненні зовнішньоекономічної діяльності; свободи зовнішньоекономічного підприємництва; юридичної рівності і недискримінації; верховенства закону; захисту інтересів суб'єктів зовнішньоекономічної діяльності; еквівалентності обміну, неприпустимості демпінгу при ввезенні та вивезенні товарів.

Закон же передбачає більш конкретний перелік принципів, які визначають права для суб'єктів валютних операцій та заходи досягнення ефективності валютного регулювання, а саме:

1) Принцип свободи здійснення валютних операцій. Саме тут передбачено право фізичних та юридичних осіб - резидентів укладати угоди з резидентами та (або) нерезидентами та виконувати зобов'язання, пов'язані з цими угодами, у національній валюті чи в іноземній валюті, у тому числі відкривати рахунки у фінансових установах інших країн, а також право фізичних та юридичних осіб - резидентів придбавати валютні цінності, активи за кордоном, переміщувати через митний кордон України валютні цінності. Однак разом із цим одночасно передбачено можливість правомірного та обґрунтованого втручання держави у валютні операції, що буде здійснюватися лише з метою стабільності фінансової системи та рівноваги платіжного балансу України.

2) Принцип ризикоорієнтованості, прозорості, достатності та ефективності валютного регулювання. Його зміст передбачає шляхи досягнення реалізації. Національний банк України може запровадити тимчасові дії заходів захисту та обґрунтування їх здійснення.

3) Принцип самостійності та ринковості валютного регулювання, який передбачає гнучкість валютного курсу, незалежність Національного банку України у формуванні та реалізації валютної та монетарної політики у межах, визначених законом.

Дарина Кравченко

2. Ліцензії

Декретом передбачено видачу Національним банком України генеральних та індивідуальних ліцензій на здійснення валютних операцій, які підпадають під режим ліцензування.

Загальновідомо, що генеральні ліцензії видаються комерційним банкам та іншим фінансовим установам України, національному оператору поштового зв'язку на здійснення валютних операцій, що не потребують індивідуальної ліцензії, на весь період дії режиму валютного регулювання.

Індивідуальні видаються НБУ тільки на 6 операцій, які чітко визначено Декретом, а саме: вивезення, переказування і пересилання за межі України валютних цінностей; ввезення, переказування, пересилання в Україну валюти України; надання і одержання резидентами кредитів в іноземній валюті, якщо терміни і суми таких кредитів перевищують встановлені законодавством межі; використання іноземної валюти на території України як засобу платежу або як застави, за винятком оплати в іноземній валюті за товари, роботи, послуги, а також оплати праці, на тимчасово окупованій території України; розміщення валютних цінностей на рахунках і у вкладах за межами України; здійснення інвестицій за кордон, у тому числі шляхом придбання цінних паперів, за винятком цінних паперів або інших корпоративних прав, отриманих фізичними особами - резидентами як дарунок або у спадщину.

Новим Законом передбачено видачу лише банківських ліцензій банкам, небанківським фінансовим установам, які здійснюють валютні операції, та операторам поштового зв'язку, що мають право на здійснення валютних операцій. Ліцензії на здійснення валютних операцій безстрокові. На здійснення валютних операцій фізичними особами отримувати індивідуальну ліцензію не потрібно. Однак, з огляду на новий Закон у цілому, зокрема на повноваження банків і Національного банку України, думка про те, що можна здійснити будь-яку валютну операцію, у будь-яких розмірах та порядку, є хибною. Порядок здійснення валютної операції дійсно спрощено, але за банками та НБУ залишено (розширено визначено) повноваження валютного регулювання та можливість введення тимчасових заходів впливу для ефективності та достатності такого валютного регулювання.

Тобто пакет необхідних документів на здійснення операції залишиться без суттєвих змін, спрощено тільки процедуру.

3. Декларування валютних цінностей

Декрет передбачає обов'язкове декларування валютних цінностей та іншого майна резидентів України, яке знаходиться за межами України. А саме декларування іноземної валюти, акцій, облігацій, купонів до них, бонів, векселів (тратт), боргових розписок, акредитивів, чеків, банківських наказів, депозитних сертифікатів, ощадних книжок, інших фінансових та банківських документів, банківських металів (золото, срібло, платина, метали платинової групи, доведені (афіновані) до найвищих проб відповідно до світових стандартів, у зливках і порошках, що мають сертифікат якості, а також монети, вироблені з дорогоцінних металів). Декларація подається до контролюючого органу (податкової) відповідно до місцезнаходження суб'єкта.

Новим Законом таке декларування повністю виключено.

4. Щодо реєстрації кредитів із-за кордону

Декрет визначив повноваження Національного банку України у сфері валютного регулювання та контролю, функції банківської системи. На підставі цих положень Декрету НБУ було розроблено низку постанов щодо здійснення такого контролю (постанова Правління НБУ № 270 та додатково до них Постанови НБУ № 369, № 417). Зокрема, передбачено, що резиденти (юридичні особи, у тому числі уповноважені банки, фізичні особи - підприємці, фізичні особи) можуть одержувати кредити, позики, у тому числі поворотну фінансову допомогу, в іноземній валюті від нерезидентів відповідно до договорів та в порядку, установленому Положенням Правління НБУ № 280. Такий договір обов'язково необхідно реєструвати в Національному банку України до моменту фактичного одержання резидентом-позичальником коштів за кредитом (позикою, поворотною фінансовою допомогою). З практики можна сказати, що у випадку якщо документи оформлено належним чином, відповідають усім вимогам законодавства та повністю висвітлюють усі моменти здійснюваної операції, то у середньому процедура такої реєстрації в НБУ складає від 2-х до 7-ми робочих днів, про що НБУ надсилає відповідні документи, що підтверджують проведення реєстрації.

Закон значно спростив процедуру отримання кредиту (позики, поворотної фінансової допомоги) і визначив: «Суб'єкти валютних операцій - резиденти та нерезиденти зобов'язані надавати інформацію про їхні валютні операції уповноваженим установам, через які здійснюються такі валютні операції». Тобто, суб'єкт валютних операцій зобов'язаний надати банку, через який вона здійснюється, лише повну інформацію про таку операцію. Національний банк України своєю чергою має право здійснювати збір статистичних даних про валютні операції. Так, процедуру значно спрощено. Зміни до відповідних постанов НБУ наразі не висвітлено, проте з огляду на те, що за банками залишається функція здійснення нагляду за валютною операцією, можна припустити, що до обслуговуючого банку необхідно буде надати той самий пакет документів.

5. Обсяг валютних операцій

Відповідно до Декрету та прийнятих НБУ згідно із ним постанов дозволено проведення валютних операцій, що передбачені законодавством (Положенням Правління НБУ № 369).

Закон передбачає можливість проведення будь-яких валютних операцій, що не заборонено чинним законодавством України. Варто також звернути увагу, що чималу кількість функції Національного банку України змінено з «контролю» на «нагляд». НБУ має право самостійно здійснювати валютне регулювання та валютний контроль.

Отже, Декрет Кабінету Міністрів України «Про систему валютного регулювання і валютного контролю» від 19.02.1993 р. містить доволі жорсткі обмеження на здійснення валютний операцій та сувору регламентацію їх реалізації. Так, за дійсними наразі положеннями Декрету, наприклад, для здійснення реєстрації в Національному банку України заміни сторони у зобов'язанні у договорі позики між українською компанією (позичальником) та компанією-нерезидентом (позикодавцем), а саме позикодавця-нерезидента, до банку обов'язково необхідно надати документи, що підтверджують здійснення розрахунку між первісним позикодавцем і новим позикодавцем. Доволі часто позикодавці-нерезиденти не надають такі документи українській компанії, оскільки інформація є конфіденційною та розголошенню не підлягає. Тому компанія опиняється у доволі складному становищі. І таких суворих вимог для здійснення валютної операції Декрет містить чимало.

Проаналізувавши новий Закон України «Про валюту і валютні операції», можна зазначити, що здійснення таких операцій буде спрощено в кілька разів. У випадку коли економічна ситуація в Україні буде більш менш спокійною та «рівною», країна матиме ліберальний режим, що значно полегшить життя та господарську діяльність. Наразі Декрет діє за принципом: «Дозволено все, що прямо передбачено законом». Законом же передбачається: «Дозволено все, що прямо не заборонено законом».

Новий Закон почне діяти з 07 лютого 2019 року. Наразі у Національного банку України є більше ніж півроку видання та приведення у відповідність постанов, якими встановлюватиметься новий та змінюватиметься існуючий режим.

Дарина Кравченко,

юрист ТОВ «ЮКК Де-Юре»

Если Вы где-либо заметили ошибку, выделите ее и нажмите Ctrl+Enter, чтобы сообщить о ней редакции
Комментариев (0) Оставьте Ваш комментарий
Поля, отмеченные * - обязательные для заполнения.
Осталось 500 символов
Введите число, изображенное
на картинке: *
 
Что дает регистрация в Национальном юридическом каталоге?

Что дает регистрация в Национальном юридическом каталоге Украины?

  1. Возможность максимально ярко представить уникальность своей компании или себя;
  2. Собственную веб-страницу без дополнительных затрат на хостинг;
  3. Шанс заявить о себе или расширить свое присутствие в Интернет-пространстве;
  4. Возможность лаконично, четко и без лишних слов спозиционировать свои услуги;
  5. Инновационный инструмент коммуникации с Вашими потенциальными клиентами.
КАЛЕНДАРЬ ЮРИСТА
Опрос